Wręczono nagrody i wyróżnienia dla najciekawszych inicjatyw studenckich i doktoranckich zrealizowanych w roku akademickim 2023-2024. Projekty jako zadania publiczne są współfinansowane ze środków otrzymanych w 2024 r. od Ministra Nauki w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.
W ramach najciekawszych inicjatyw 23 listopada wręczono nagrody i wyróżnienia w ramach 3 konkursów:
- Konkurs StRuNa (Studencki Ruch Naukowy)
- Inicjatywa studencka ecoMasters 2024
- Konkurs SID (Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne).
W 14. edycji konkursu StRuNa (Studencki Ruch Naukowy), organizowanym przez Fundację „Fundusz Pomocy Studentom” Studenckie Koła Naukowe otrzymały 29 nagród i wyróżnień. Główną nagrodę w konkursie pod nazwą Projekt Roku 2024 zrealizowało „Herbarium” z WUM, a Kołem Roku zostało „Second Thoughts” z UW.
W ramach StRuNa 2024 zostały przyznane następujące nagrody:
Dwie równorzędne pierwsze nagrody w kategorii StRuNa-Med 2024 otrzymały:
- SKN Biologii Komórki Nowotworowej z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu za realizację projektu „Hydrożele z nanocząsteczkami związków przeciwnowotworowych produkowanych przez grzyby endofityczne jako nowa forma terapii raka skóry”.
- Studenckie Koło Naukowe „Herbarium” z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego za realizację projektu „Wspieranie funkcji dolnego odcinka układu rozrodczego kobiet z zastosowaniem produktów pochodzenia naturalnego”.
Również w kategorii StRuNa-Science 2024 było dwóch zwycięzców:
- Koło Naukowe Geofizyki z Uniwersytetu Warszawskiego nagrodzone za realizację projektu „RAF – Analog Space Mission”,
- Koło Naukowe Fotochemii Stosowanej z Politechniki Krakowskiej nagrodzone za realizację projektu „Otrzymywanie i badania aplikacyjne nowych wielofunkcyjnych kompleksów irydu(III) opartych o ligandy stanowiące sensory fluorescencyjne jako innowacyjne rozwiązanie do zastosowań teranostycznych”.
W kategorii StRuNa-Tech 2024 zwyciężyło:
- Studenckie Koło Naukowe „Konstruktor” z Politechniki Białostockiej nagrodzone za realizację projektu „Wykorzystanie zużytych łopat turbin wiatrowych do budowy lekkich mostów stalowo-kompozytowych do wykorzystania na terenach popowodziowych jako przykład gospodarki o obiegu zamkniętym”.
W kategorii StRuNa-Art 2024:
- za realizację wspólnego projektu pod nazwą „Perkusja w Terapii – Terapia w Perkusji” nagrodzone zostały dwa koła z Akademii Muzycznej w Katowicach – Międzywydziałowe Perkusyjne Koło Naukowe oraz Koło Naukowe Muzykoterapii.
Spośród wszystkich kategorii konkursu zwanych projektowymi, w których ocenie jury podlega jedno najbardziej wartościowe przedsięwzięcie każdego koła z ostatnich miesięcy, najwięcej punktów zebrało koło „Herbarium” za projekt dotyczący wspieranie funkcji dolnego odcinka układu rozrodczego kobiet i dzięki temu zdobyło główną nagrodę w konkursie pod nazwą Projekt Roku 2024.
Nagrodę Debiut Roku 2024 – przeznaczoną dla nowego koła, które bardzo dynamicznie rozpoczęło swoją działalność – otrzymało Studenckie Koło Naukowe Chemii Organicznej z Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy.
Nagrodę dla najlepszego opiekuna koła naukowego w Polsce otrzymała dr n. med. Małgorzata Lasota nagrodzona za wspieranie Studenckiego Koła Naukowego Terapii Celowanej i Układów Supramolekularnych z Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum.
W najważniejsze kategorii podmiotowej pod nazwą Koło Naukowe Roku 2024 zwyciężyło Koło Naukowe „Second Thoughts” z Uniwersytetu Warszawskiego.
ekoMasters 2024 to projekt, mający na celu wspieranie i inicjowanie studentów i doktorantów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tym przypadku patronat honorowy nad wydarzeniem oprócz Ministra Nauki objęła także Polska Komisja Akredytacyjna.
Organizatorem ekoMasters jest Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia, która już od czterech lat nagradza studentów za ich pomysły na bardziej ekologiczne funkcjonowanie uczelni. To inicjatywa, która jest okazją do promowania młodych talentów i rozwiązań, które mogą zmienić lokalne społeczności.
Nagrodzone projekty:
Pierwsze miejsce: „Stop PFAS: Projekt świadomości ekologicznej na uczelniach technicznych” autorstwa Natalii Lisieckiej i Aleksandry Makiej z Politechniki Poznańskiej. Autorki skupiły się na edukacji o szkodliwości trwałych zanieczyszczeń środowiska.
Drugie miejsce: „Wodny Zakątek” przygotowany przez Konrada Budzińskiego i Dominikę Matuszewską z Uniwersytetu Łódzkiego. Inicjatywa koncentruje się na rewitalizacji przestrzeni wodnych na terenach kampusów akademickich. Na trzecim miejscu uplasowali się Michał Gocki i Patryk Kowalczyk z Politechniki Śląskiej z projektem „System zamkniętego obiegu materiałów polimerowych”, który łączy recykling z technologią druku 3D.
Konkurs Studenckie Inicjatywy Dydaktyczne (SID)
Organizatorem tego projektu jest również Fundacja na rzecz Jakości Kształcenia, która w przypadku tego konkursu postawiła na promowanie kreatywnych inicjatyw w zakresie edukacji oraz wspieranie studentów, których projekty mogą przynieść realne zmiany w dydaktyce. Do konkursu wpłynęło aż 66 zgłoszeń, pochodzących z ponad 15 uczelni z całej Polski.
Pierwsze miejsce zajął Jakub Niewiński za projekt „Wprowadzenie do empatycznej komunikacji międzykulturowej”. Projekt ten ma na celu ułatwienie porozumiewania się pomiędzy przedstawicielami różnych kultur, promując empatię i zrozumienie w środowisku akademickim.
Drugie miejsce zdobyła Joanna Kubiak za inicjatywę „Grywalizacja w podstawach ochrony radiologicznej”. Jej projekt przedstawia innowacyjne podejście do nauczania zasad ochrony radiologicznej poprzez wykorzystanie elementów grywalizacji, co czyni proces nauki bardziej atrakcyjnym i skutecznym.
Trzecie miejsce przypadło Marii Pytce za projekt „Doświadczenie użytkownika przestrzeni urbanistycznej”. Projekt skupił się na analizie doświadczeń użytkowników przestrzeni miejskich, proponując zmiany, które mogą poprawić komfort i jakość życia w środowisku miejskim.