Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Prof. Gertruda Uścińska, Rektor Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w Wywiadzie Gospodarczym wPolsce.pl | Jak uczyć w świecie AI?

Prof. Gertruda Uścińska, Rektor SGMK

Szkoła Główna Mikołaja Kopernika utworzona jako wyraz uznania i wdzięczności w 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika kształci w obszarze kluczowych dyscyplin z punktu widzenia Państwa, gospodarki. W SGMK utworzone są kolegia, które odpowiadają za rozwój ekonomii, finansów, nauk prawnych, filozofii, nauk teologicznych, astronomii i medycyny – powiedziała prof. Gertruda Uścińska, Rektor Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w programie Wywiad Gospodarczy w telewizji internetowej wPolsce.pl.

SGMK: międzynarodowość, interdyscyplinarność, wysoka jakość nauczania

Szkoła ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w tych dyscyplinach. Zgodnie z ustawą posiada Kategorię B+ i pierwszą parametryzację, ocenę powinna przejść w 2026 roku, to jest ta perspektywa konieczna. Obok świetnie działającej szkoły doktorskiej powołamy także studia dzienne pierwszego i drugiego stopnia – powiedziała prof. Uścińska.

Podkreśliła, że studenci, doktoranci mają dostęp w większym stopniu do dorobku, do kontaktu z wybitnymi ekspertami zagranicznymi. Około 50% to są właśnie Ci profesorowie, którzy reprezentują znamienite Uczelnie zachodnie, a więc to jest też taka koncepcja, że nie tylko wyjazd na Princeton, na Stanford, Oxford, ale też, żeby ściągnąć, zaprosić i umożliwić wizytę, przez jakiś czas wykłady na uczelni w Polsce.

Integralne ujęcie nauki w oparciu o koncepcje kopernikańską

Rektor SGMK w wywiadzie podkreśliła, przyjęcie przez Prof. Paul Krugman zaproszenia i zwieńczenie przez niego roku akademickiego SGMK, to że rozważa kontynuację współpracy z Uczelnią SGMK, także pokazuje, że koncepcja integralnego spojrzenia na naukę w nawiązaniu do koncepcji kopernikańskiej jest uznawana za coś pożądanego i nadal aktualnego. Dodała, że trwa rekrutacja do drugiej edycji Szkoły Doktorskiej. Dyscypliny są elitarne: prawo, ekonomia, finanse, filozofia, medycyna, astronomia.

Zmiany społeczne a kształcenie

Jak wskazała prof. Uścińka, szerszym problemem, który jest dyskutowany, na który też wskazywał prof. Krugman, ale też ogłosiła Komisja Europejska podkreślając w części demograficznej spadek dzietności, ubytek w perspektywie do 2040 roku ok. 17 mln osób w wieku aktywności ekonomicznej. W wielu krajach Unii Europejskiej rozpoczął się spadek liczby dzieci, które rozpoczynają tą podstawową naukę, a de facto i studentów. Kraje radzą sobie w różny sposób. Kładą nacisk na wyższą efektywność, ale także na dostosowanie się do zmieniających się warunków pracy.

Z punktu widzenia Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika dużym zainteresowaniem cieszy się podejście interdyscyplinarne. Kiedy np. w przyszłości na studiach ekonomii i finansach będzie spory komponent prawa w różnych aspektach. Jest ogromne zapotrzebowanie na takie podejście. Z punktu widzenia demografii, starzenia się społeczeństw powstaje zapotrzebowanie na nowe zawody, specjalności z wykorzystaniem nowych technologii, sztucznej inteligencji. Uczelnie wyższe potrafią korzystać z dobrego raportowania stanu demograficznego państwa, zarówno analizując kryzysy, jak i patrząc perspektywicznie na przyszłość.

Współpraca nauki z biznesem

Wg prof. Uścińskiej musimy patrzeć zarówno na bliższą przyszłość, jak i na dalszą. Biznes z nauką i nauka z biznesem one będą musiały być w bardzo ścisłej więzi, tak jak to się dzieje np. na Stanfordzie, jeżeli weźmiemy pod uwagę takie kierunki jak: zarządzanie, finanse, ekonomia. Zmienia się efekty kształcenia, kompetencję, wiedzę w zależności od tego jak wygląda raportowanie prowadzone przez różnego rodzaju wyznaczonego do tego instytucje. To jest pewien standard, do którego trzeba będzie dążyć. W 2050 roku najbardziej będą dostępni pracownicy po 50/55 r.ż., a w 2040 roku będą to tylko osoby trochę młodsze. Trzeba wrócić do koncepcji kształcenia przez cały okres aktywności zawodowej, co się dzieje w gospodarkach rynkowych. Umiejętności muszą być podnoszone, zmieniane lub w ogóle musi dojść do reorientacji zawodowej, dostosowanej do rynku pracy. To jest zadanie dla uczelni, dla pracodawców, ale także dla państwa, które powinno być koordynatorem tych różnych inicjatyw, ale potem także współuczestnikiem tych procesów.

Jak podkreśliła rektor SGMK prof. Gertruda Uścińska dziś jest duże zapotrzebowanie na różnych kierunkach nauczenia w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości, nie tylko umiejętności pracy zespołowej, ale jest bardzo duże zapotrzebowanie jak kształcić liderów, menadżerów. To dotyczy nie tylko wydziałów zarządzania, ale także wielu innych m.in. prawnych, nauk społecznych, gdzie taka wiedza jest potrzebna.

Zapraszamy do wysłuchania wywiadu.

Scroll to Top
Skip to content