Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Rewolucja w elektromobilności: „Pancerne” podwozie odporne na zderzenia i zginanie 

Chiński gigant branży baterii, firma CATL, zaprezentowała nowatorską platformę dla pojazdów elektrycznych o nazwie Bedrock. To rozwiązanie ma szansę zrewolucjonizować rynek elektromobilności dzięki niezrównanemu poziomowi bezpieczeństwa, imponującemu zasięgowi oraz elastyczności, która umożliwia zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów.

Pancerne podwozie zapewniające maksymalne bezpieczeństwo 

Bezpieczeństwo pasażerów było priorytetem przy projektowaniu platformy Bedrock. Konstrukcja opiera się na materiałach o najwyższej wytrzymałości, takich jak formowana na gorąco stal używana w budowie okrętów podwodnych oraz lotnicze aluminium. Te zaawansowane materiały wytrzymują odpowiednio 2000 MPa i 600 MPa obciążeń, co pozwala na skuteczne pochłanianie energii zderzenia i ochronę kluczowych elementów, takich jak baterie. 

CATL podkreśla, że Bedrock jest w stanie przetrwać zderzenia czołowe przy prędkości aż 120 km/h, co odpowiada upadkowi z wysokości 56 metrów. Konstrukcja platformy jest porównywana do skorupy żółwia – jej wielowarstwowa budowa skutecznie rozprasza energię uderzenia. Co więcej, platforma sprawdza się także w trudniejszych warunkach, takich jak uderzenie w słupy czy drzewa, gdzie siła uderzenia koncentruje się na mniejszej powierzchni. 

Źródło: www.facebook.com/CATLOfficial


Innowacyjne baterie odporne na ekstremalne warunki 

Bedrock wyróżnia się również nową konstrukcją ogniw bateryjnych, które zostały wyposażone w wysoce ciągliwą folię izolacyjną. Dzięki temu ogniwa są w stanie przetrwać ekstremalne testy – od zderzenia z prędkością 60 km/h, przez zginanie pod kątem 90 stopni, aż po piłowanie. 

Dodatkowo, system bezpieczeństwa pozwala na błyskawiczne odcięcie obwodu wysokiego napięcia w czasie 0,1 sekundy od uderzenia oraz szybkie rozładowanie energii w zaledwie 0,2 sekundy. Te innowacje eliminują ryzyko pożaru lub wybuchu baterii, co było jednym z głównych problemów pojazdów elektrycznych. 

Imponujący zasięg i nowe możliwości dla elektryków 

Nie tylko bezpieczeństwo wyróżnia platformę Bedrock. Pojazdy na niej oparte mają osiągać zasięgi przekraczające 1000 km na jednym ładowaniu. To parametr, który znacząco zwiększy konkurencyjność samochodów elektrycznych w stosunku do ich spalinowych odpowiedników. 

Jednocześnie Bedrock wprowadza nowe standardy projektowania pojazdów. Skalowalność platformy pozwala na skrócenie czasu tworzenia nowych modeli z obecnych 36 do nawet 12 miesięcy. Elastyczność konstrukcji umożliwia dostosowanie jej do różnych typów samochodów – od kompaktowych pojazdów miejskich po duże SUV-y.  

Debiut z marką Avatr i globalne plany ekspansji 

Pierwsze pojazdy oparte na platformie Bedrock stworzy chińska marka Avatr, która współpracuje z CATL i Huawei. Avatr, będący częścią koncernu Changan Automobile, specjalizuje się w inteligentnych samochodach elektrycznych. Pierwsze modele tej marki pojawiły się na rynku w 2022 roku, a kolejne premiery planowane są na najbliższe lata. 

CATL widzi w platformie Bedrock ogromny potencjał. Szacuje, że może ona otworzyć rynek inteligentnych platform samochodowych wart około biliona juanów (131 miliardów euro). Choć pierwsze samochody będą dostępne w Chinach, firma już zapowiada ekspansję na inne rynki, w tym na Bliski Wschód, Azję oraz Europę. 

Rewolucja w elektromobilności 

Czy elektromobilność może być nie tylko bardziej ekologiczna, ale także bezpieczniejsza i bardziej zaawansowana technologicznie? Dzięki takim rozwiązaniom CATL umacnia swoją pozycję lidera w branży, wyznaczając nowe standardy dla przyszłości motoryzacji. 

Scroll to Top
Skip to content